2008-10-13

Et af verdens mest kendte varemærker får i løbet af efteråret et nyt udseende og en mere miljøvenlig indpakning. Heinz blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet, og siden 1920'erne har etiketten stort set været uforandret. Fra og med nu bliver alle plastikflasker, der forlader Heinz' fabrikker fremstillet af PET-plast, der kan genbruges.

Topdown

Ændringen af etiketten er et led i Heinz' arbejde med at informere om, at produkter fra Heinz kun indeholder naturlige ingredienser. Den syltede agurk, der har haft en fremtrædende plads på flasken siden 1889, erstattes nu af en tomatplante for at tydeliggøre, at Heinz' produkter snarere dyrkes, end at de fabrikeres.

- For mange forbrugere, er det vigtigt at købe produkter, der ikke indeholder tilsætningsstoffer, farvestoffer, fortykningsmiddel og lignende. Vi vil gøre det nemmere at vælge en naturlig ketchup på hylden ved at forenkle vores etiket. På samme tid værner vi selvfølgelig nøje om vores arv. Flasken vil stadig være let genkendelig, siger Katarina Möller, produktchef på Heinz.

Ud over den nye etiket, bytter Heinz plastikken i ketchupflaskerne ud med PET-plast, der kan genbruges. Materialet er desuden lettere, hvilket betyder mindre forurening ved transport.

- Heinz ønsker at minimere sin miljøpåvirkning, og de nye flasker er et vigtigt skridt i den retning. Ud over at kunne genbruges vil de nye PET-flasker sænke transportvægten med 9 procent, siger Katarina Möller.

Heinz' etiket har siden 1800-tallet bibeholdt sin karakteristiske etiketform, og glasflasken er stadig Heinz' ikonprodukt. Forbrugerne foretrækker dog plastikflasken, og Heinz har gennem årene gjort flasken mere og mere praktisk ved at vende den på hovedet og har nu også forbedret plastikproppens konstruktion.

Om Heinz
Heinz blev grundlagt i 1869 i USA og har siden 1950’erne været på det danske marked. Heinz gennemsigtige ketchupflaske er blevet en kultgenstand. Udover den klassiske ketchup har Heinz i Danmark også lanceret Hot, Mexican, økologisk ketchup samt en ketchup med mindre sukker og mindre salt. Sidst men ikke mindst findes
den klassiske Heinz tomatsuppe også i porteføljen. Læs mere på www.heinz57.dk

Heinz' historie - kort fortalt
Heinz tomatketchup blev lanceret i 1876, syv år efter Henry J. Heinz grundlagde virksomheden. Varemærket har i løbet af de seneste 132 år været ude på en enestående rejse og findes nu i flere end 50 lande.

1869: Henry J. Heinz grundlægger virksomheden Heinz.

1876: Heinz tomatketchup lanceres.

1882: Heinz tager patent på sin glasketchupflaske.

1950'erne: Heinz lanceres på det nordiske marked.

1987: Heinz lancerer ketchupflasken i plastik.

2003: Heinz vender op og ned på ketchupverdenen ved at lancere sin topdown-flaske.

2008: Heinz lancerer sin nye etiket, der kommunikerer, at Heinz' produkter dyrkes, snarere end at de fremstilles. Derudover introduceres den nye genbrugsvenlige flaske.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst: 
Sophie Rietz-Elvefors, marknadschef på Heinz
Tel: 042-38 86 88, 0733-50 77 54 
E-post: sophie.rietz-elvefors@nl.hjheinz.com

For billeder i høj opløsning, kontakt venligst: 
Helle Krogh, e-mail: Helle.Krogh@valoratrade.dk

Vores hjemmeside anvender cookies. Når du anvender vores hjemmeside, giver du samtidig samtykke til, at vi lægger cookies på din computer. Klik her for at læse mere om, hvilke cookies vi anvender, og hvad vi bruger dem til. Flere informationer