Vores historie

1869

Grundlægger

Henry John Heinz begyndte at tilberede og pakke mad allerede i 1869. Han begyndte med syltet peberrod, som han solgte i klare glas, så køberne tydeligt kunne se produktets kvalitet.

1876

Den allerførste ketchup

Ketchup blev lanceret for første gang af Heinz i 1876. Ved at anvende modne velsmagende tomater og øge mængden af eddike, fik Henry en helt naturlig, sund og betydeligt mere velsmagende ketchup. Det er i grunden denne oprindelige opskrift, vi stadig bruger den dag i dag.

 

1886

Vejen ud i verden

Den første kunde i Europa var et stort varehus i London, Fortnum & Mason, som var så imponerede af Heinz produkter, at de straks købte alt, hvad han kunne tilbyde.

1892

”57 Varieties”

Inspireret af en annonce, der markedsførte 21 forskellige typer sko bestemte H. J. Heinz sig for at gøre det samme med sine egne produkter. Selvom han allerede produceret langt flere produkter, valgte han tallet 57, fordi det var hans og hustruens lykketal.

 

1893

Heinz lille pickles-agurk

For at skabe opmærksomhed på Chicago World Fair uddelte Heinz et lille minde til alle besøgende: the ”pickle pin”. Den er senere blevet kaldt reklamehistoriens mest kendte – og effektive – give-away.

 

1900

En utopi for arbejdere

Heinz investerede tidligt i et godt arbejdsmiljø. F.eks. fik hele Heinz-personalet adgang til omklædningsrum med private skabe, koldt og varmt rindende vand, gratis syge- og tandpleje. Men også manicure en gang om ugen!

1906

The Pure Food Act

H. J. Heinz kæmpede hele sit liv for generelle forbedringer i samfundet. Han var fast overbevist om, at ”råvarer af god kvalitet, rigtigt og sikkert tilberedt, med god smag, god indpakning og ærlig markedsføring sælger sig selv”.

1941

Stadig nye produkter

Hvis man tror, Heinz kun er ketchup, tror man forkert! I hele 1900-tallet kom der hele tiden nye produkter til Heinz sortiment. Nu rasede verdenskrigen, og Heinz nye bønner blev hurtigt yderligere en salgssucces.

1948

Et klassisk design

I 1948 introducerede man det nye flaskedesign, som vi stadig ser i dag. Sammenlignet med designet fra 1890 beholdt den grundformen, men udviste flere forandringer i detaljer.

 

1983

Let anvendeligt design

Mange forbrugere vil have ”The Real Thing” i ”The Classic Bottle”, mens andre måske hellere vil have en mere brugervenlig og praktisk flaske. I 1983 lancerede vi derfor vores squeeze-flaske af blødt plast, ganske enkelt for at få ketchuppen hurtigere ud af flasken.

2011

Heinz første høst

Heinz udvikler en limited-edition ketchup af sæsonens allerførste solmodne tomater. Tomaterne er dyrket på 100 % egne Heinz-frø, de høstes, tilberedes og hældes på flasker inden for kun 48 timer.